Advies bij het optimaliseren van bedrijfsprocessen
In een tijd waarin de invloed van de klant groeit en prijzen flink onder druk staan, is het voor uw organisatie essentieel dat de bedrijfsprocessen zo efficiënt mogelijk maximale waarde toevoegen voor uw klant. Maar hoe zet u als organisatie de juiste stappen en hoe krijgt u de mensen mee op deze reis? Met behulp van LEAN en Six sigma ondersteunen wij u bij het verbeteren van uw bedrijfsprocessen. De eerste stap naar "World Class Performance".
Advies bij verbeteren bedrijfsprocessen

Het verbeteren van bedrijfsprocessen
Elke organisatie hangt met processen aan elkaar; van verkoop, tot productie, logistiek en het versturen van de factuur. Het succes van een organisatie wordt in belangrijke mate bepaald door de effectiviteit van deze processen. Dus in hoeverre lukt het de organisatie om met minimale inspanning (uren, geld, grondstoffen, etc.) het maximale resultaat te behalen. Daarom besteden veel bedrijven veel tijd aan het verbeteren van processen. En dat kan heel verstandig zijn, mits je de processen op de juiste manier gaat verbeteren. In de praktijk zien we echter dat dit niet altijd gebeurt. Een paar valkuilen bij het verbeteren van processen:- Verbetertrajecten worden niet gestructureerd aangepakt, waardoor de implementatie lang duurt en niet effectief is.
- Er wordt onvoldoende tijd besteed aan het het analyseren van de prestaties van een proces. Hierdoor missen waardevolle inzichten over de verbeterpotentie van een proces en het succes van een verbetertraject.
- Er wordt niet gezocht naar de achterliggende oorzaken van problemen. Door te snel conclusies te trekken, worden de verkeerde oorzaken aangepakt.
- Het wordt een managementfeestje, doordat de werkvloer niet wordt betrokken. Hierdoor blijven niet alleen potentieel goede ideeën onbenut, ook mist er vaak draagvlak voor veranderingen.
- Wanneer de verbetermaatregelen zijn doorgevoerd, wordt er weinig tijd besteed aan de borging van de verandering, waardoor de prestaties weer terugzakken.